Een veelgebruikte term is VoIP. Voice over IP, spraak over internet, zgn. gesprek voeren via internet. Er bestaan zakelijke VoIP Software toepassingen, maar ook privé c.q. recreatieve toepassingen.
Een bekende recreatieve toepassing van VoIP software door gebruikers is bijvoorbeeld het communiceren middels chat. Bekende chatprogramma\'s die eigenlijk VoIP software zijn, zijn MSN, Skype, etc... Zo kon men gratis en snel met elkaar praten. Door het implementeren van efficientere algoritmes, verhoging van de upload snelheden van internetverbindingen zorgden dat de kwaliteit en bruikbaarheid beter werd. Vele gebruikers gebruiken het veelvuldig zonder dat ze hierbij stil staan dat het hier dan om VoIP gaat.
De software kan voor vele doelen dienen. VoIP Softphones is software welke je op je PC installeerd en deze dan in een VoIP telefoon veranderd. Je computer heeft een microfoon en geluidsboxen nodig en je kunt deze dan gebruiken als VoIP telefoon. Er bestaan ook softphones die je op je Windows Mobile, Symbian of Nokia telefoon kunt installeren.
Omdat zakelijke implementaties meestal meer functionaliteit bieden zijn de eisen aan het systeem ook zwaarder. Een telefooncentrale in de vorm van software noemt met IP PBX. Voordeel van het zelf uitkiezen van de benodigde hardware is dat je het qua eisen kunt afstemmen op de VoIP software. Zo kan het meegroeien met de capaciteit en het budget van het bedrijf. Als je je traditionele centrale wilde upgraden of moderniseren was je verplicht een flinke investering te doen. Met een IP PBX is dit en goedkoper en gemakkelijker te realiseren. Als je IP PBX SIP ondersteund ben je vrij om een provider, toestelfabrikant, etc... te nemen wat de vrijheid ten goede komt en wederom je investering veilig stelt.
Dit zijn zo de belangrijkste groepen VoIP software. Er bestaat nog zwaardere software die bijvoorbeeld zorgen dat centrales met elkaar kunnen communiceren (branches) of als je je eigen VoIP provider dienst wilt opzetten (ITSP). Zwaardere implementaties hebben vanzelfsprekend ook snellere servers en stabiele verbindingen nodig. Stabiliteit, betrouwbaarheid en sneller moeten hier hand-in-hand samen gaan. Het implementatie traject van dit soort projecten is een specialistisch aangelegenheid.
Om meer te weten te komen over software voor VoIP en hoe dit het beste te gebruiken is het goed om meer informatie erover te lezen.
woensdag 17 juni 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten